Retourneren

Om welke reden wilt u een artikel retourneren?

U bent op deze pagina omdat u een artikel retour wilt sturen. Op basis van de reden van retour helpen wij u graag verder.

Uw artikel is defect? Vervelend om te horen. Graag helpen wij u hiermee verder. Hiervoor is echter van belang of het artikel nog binnen onze garantie termijn valt. De garantie termijn in maanden vindt u op de factuur.


Valt het product nog binnen de garantie periode?

Dan kunt u onderstaande stappen volgen.


Valt het product buiten de garantie periode?

Dat betekent niet per definitie dat u niet geholpen kunt worden. Alleen indien er een reparatie nodig is, dient u wel de reparatiekosten te betalen. Ook bieden steeds meer fabrikanten een fabrieksgarantie welke langer is dan de wettelijke garantie periode. U kunt in dat geval bij de desbetreffende fabrikant controleren wat de gehanteerde fabrieksgarantie is. Indien het product namelijk binnen de fabrieksgarantie valt, kunt u direct bij de fabrikant terecht voor een verdere garantie afhandeling. Meer informatie hierover vindt u meestal op de website van de fabrikant.


Stap 1

Bent u er geheel zeker van of het product daadwerkelijk defect is? Indien u nog twijfelt dan raden wij u aan om contact op te nemen met de afdeling klantenservice. Zij kunnen u eventueel assisteren bij het vaststellen van het defect. Dit kan zowel telefonisch: +31 (0)180 44 08 44 als per e-mail: klantenservice@alternate.nl.


Stap 2

In sommige gevallen kan het recht op garantie vervallen - zelfs als het product nog binnen de garantie periode valt. Dit kan onder andere komen door: aangebrachte schade die na de koop is ontstaan (zoals vallen, scheuren, krassen), het verwijderen van garantie zegels of stickers, kortsluiting door een verkeerde energievoorziening, etc. Wij raden u aan om alvorens uw product op te sturen eerst te bekijken of uw product niet uitgesloten is van garantie.


Stap 3

Bij enkele fabrikanten is de directe service voor eindgebruikers dusdanig goed dat wij adviseren direct contact op te nemen met de fabrikant. U heeft dan voordeel van interessante servicemogelijkheden en directe service, dit kan in sommige gevallen zelfs betekenen dat u een iets versnelde service afhandeling heeft of dat de fabrikant het bij u thuis ophaalt en aflevert. Om te weten of dit voor u aan te raden is, kunt u kijken bij Directe service van fabrikanten op basis van uw fabrikant.

Staat uw product of productgroep er niet tussen? Dan kunt u het beste contact opnemen met ALTERNATE.


Stap 4

Neem contact op met de klantenservice omtrent uw defecte product. Zij zullen u adviseren op basis van het defect of het een op te lossen technisch probleem is, of het product direct omgeruild kan worden of dat het terug gestuurd dient te worden naar de fabrikant.

Klantenservice

Telefoon:+31 (0)180 44 08 44
E-Mail: klantenservice@alternate.nl

Indien het een Alternate systeem betreft:

Indien uw computer door ons gebouwd is (standaard systeem of speciaal voor u geassembleerd) dan raden wij u eerst aan, indien mogelijk, eerst de meegeleverde recovery van Windows te gebruiken. Raadpleeg eventueel de meegeleverde recovery handleiding of neem voor ondersteuning contact op de afdeling klantenservice. Dit kan telefonisch: +31 (0)180 44 08 44 of per e-mail: klantenservice@alternate.nl.


Stap 5

Om het artikel retour te sturen neemt u contact op met de afdeling klantenservice.
Dit kan zowel telefonisch: +31 (0)180 44 08 44 als per e-mail: klantenservice@alternate.nl.


Stap 6

Verpak de goederen met retourformulier, inclusief alle accessoires, in een stevige verzendverpakking.
Plak het retouretiket en verstuur het.


Houdt u er rekening mee dat computer hardware bijzonder gevoelige apparatuur is. Een veilige en stootvaste verpakking kan schade en daarmee het vervallen van de garantie voorkomen.


Stap 7

U Kunt het pakket op de onderstaande manieren retourneren.

Een brievenbus. Als het pakket door een brievenbus past, dan kunt u het verzenden via brievenbuspost. U verzendt dan zonder Track & Trace code en u kunt de bestelling niet volgen.

PostNL afgiftepunt. U ontvangt daar een verzendbevestiging met Track & Trace code waarmee u de zending kunt volgen. Bewaar deze bevestiging.

PostNL-pakketbezorger. Heeft u het pakket voorzien van een retouretiket met daarop het antwoordnummer? Dan kunt u het pakket meegeven aan de PostNL-pakketbezorger wanneer deze voor een andere aflevering bij u aan de deur komt.

Houdt u er wel rekening mee dat verzending op eigen risico is.

Bij enkele fabrikanten is de directe service voor eindgebruikers dusdanig goed dat wij adviseren direct contact op te nemen met de fabrikant. U heeft dan voordeel van interessante servicemogelijkheden en directe service – dit kan in sommige gevallen zelfs betekenen dat u een iets versnelde service afhandeling heeft.

Indien u wilt weten of dit aan te raden is voor uw defecte artikel kunt u hier de fabrikant van uw defecte product kiezen. U vindt dan per fabrikant ons advies of u beter met de fabrikant of met ons contact op kunt nemen. Ook ziet u de bijbehorende gegevens over de helpdesk of website van de betreffende fabrikant.

Ondanks zorgvuldige behandeling en het gebruik van hoogwaardige verpakkingsmaterialen kan het voorkomen dat producten gedurende het bezorgingproces naar de klant beschadigen.

Indien u de bestelling nog niet heeft aangenomen:

Als u bij aflevering al kunt zien dat de levering beschadigd is óf dat deze open is of is geweest, adviseren wij u deze te weigeren. Wij ontvangen de levering dan retour. Om toch zo snel mogelijk over uw producten te kunnen beschikken, kunt u ons van uw weigering en de reden hiervoor alvast op de hoogte stellen. We hoeven dan met het opsturen van nieuwe producten meestal niet te wachten tot de producten terug zijn.

Mocht u van mening zijn dat de schade aan de zending geen invloed heeft gehad op de kwaliteit van de producten, dan kunt u overwegen het pakket toch te accepteren. Laat in dat geval door de postbode of koerier ter plekke een zogenaamd 'proces-verbaal' opmaken. Blijkt achteraf dat er toch schade aan de inhoud is aangericht, dan verzoeken wij u ons dit direct te melden. Hierbij hebben we de volgende gegevens van u nodig:

  • Uw klantnummer
  • Het factuurnummer
  • De verzendcode (de code onder de barcode op de adressticker van het pakket)
  • De aard van de beschadiging.
  • Foto’s van de beschadigde verpakking en/of producten zoals u deze thuis heeft ontvangen

Deze kunt u per e-mail sturen naar klantenservice@alternate.nl. Wij nemen vervolgens contact met u op om de te volgen stappen te bespreken.



Indien u de bestelling wel heeft aangenomen:

Indien u de bestelling heeft aangenomen en u onverhoopt schade treft aan de verpakking en/of producten verzoeken wij u om de volgende gegevens naar ons te sturen:

  • Uw klantnummer
  • Het factuurnummer
  • De verzendcode (de code onder de barcode op de adressticker van het pakket)
  • De aard van de beschadiging.
  • Foto’s van de beschadigde verpakking en/of producten zoals u deze thuis heeft ontvangen

Deze kunt u per e-mail sturen naar klantenservice@alternate.nl. Wij nemen vervolgens contact met u op om de te volgen stappen te bespreken.

Wilt u liever telefonisch contact omtrent uw transportschade? Dit is uiteraard ook mogelijk. Klik hier voor onze contact gegevens.

Indien u om een afwijkende reden uw bestelling retour wilt sturen dan verzoeken wij u vriendelijk deze stappen te volgen:


Stap 1

Neem contact op met de klantenservice omtrent uw reden van retour. In onderling overleg wordt er besproken wat de te volgen stappen zijn.

Maandag t/m Vrijdag: 09:00 - 18:00 uur
Zaterdag: 10:00 - 17:00 uur
Telefoon: +31 (0)180 44 08 44
E-mail: klantenservice@alternate.nl


Stap 2

Print het aan u verzonden retourformulier en verzendlabel.


Stap 3

Verpak de goederen met retourformulier, inclusief alle accessoires, in een stevige verzendverpakking.
Plak het retouretiket en verstuur het.

Houdt u er rekening mee dat computer hardware bijzonder gevoelige apparatuur is. Een veilige en stootvaste verpakking kan schade en daarmee het vervallen van de garantie voorkomen.


Stap 4

U kunt het pakket op de onderstaande manieren retourneren.

Een brievenbus. Als het pakket door een brievenbus past, dan kunt u het verzenden via brievenbuspost. U verzendt dan zonder Track & Trace code en u kunt de bestelling niet volgen.

PostNL afgiftepunt. U ontvangt daar een verzendbevestiging met Track & Trace code waarmee u de zending kunt volgen. Bewaar deze bevestiging.

PostNL-pakketbezorger. Heeft u het pakket voorzien van een retouretiket met daarop het antwoordnummer? Dan kunt u het pakket meegeven aan de PostNL-pakketbezorger wanneer deze voor een andere aflevering bij u aan de deur komt.

Houdt u er wel rekening mee dat verzending op eigen risico is.

U heeft zakelijk iets besteld maar wenst iets te retourneren? Voor zakelijke bestellingen gelden andere regels en wetten dan voor consumenten. (Ook wanneer u iets zakelijk heeft besteld voor eigen gebruik). Zo heeft u als bedrijf onderzoeksplicht en bent u uitgesloten van het retourrecht (de wet Kopen op Afstand).


Stap 1

Om als zakelijke klant een product voor service of garantie aan ons te retourneren heeft u eerst een RMA-nummer nodig. Deze kunt u aanvragen door contact op te nemen met onze klantenservice. Dit kan zowel telefonisch +31 (0)180 44 08 00 als per e-mail zakelijk@alternate.nl.


Stap 2

Print het aan u verzonden retourformulier en verzendlabel.


Stap 3

Verpak de goederen met retourformulier, inclusief alle accessoires, in een stevige verzendverpakking.
Plak het retouretiket en verstuur het.

Houdt u er rekening mee dat computer hardware bijzonder gevoelige apparatuur is. Een veilige en stootvaste verpakking kan schade en daarmee het vervallen van de garantie voorkomen.


Stap 4

U kunt het pakket op de onderstaande manieren retourneren.

Een brievenbus. Als het pakket door een brievenbus past, dan kunt u het verzenden via brievenbuspost. U verzendt dan zonder Track & Trace code en u kunt de bestelling niet volgen.

PostNL afgiftepunt. U ontvangt daar een verzendbevestiging met Track & Trace code waarmee u de zending kunt volgen. Bewaar deze bevestiging.

PostNL-pakketbezorger. Heeft u het pakket voorzien van een retouretiket met daarop het antwoordnummer? Dan kunt u het pakket meegeven aan de PostNL-pakketbezorger wanneer deze voor een andere aflevering bij u aan de deur komt.

Houdt u er wel rekening mee dat verzending op eigen risico is.

Heeft u in de winkel besteld en wilt u iets retourneren? Kijk dan bij Retourneren van winkel bestellingen.

Het retourrecht geldt alleen voor producten gekocht op afstand, zoals internetbestellingen of telefonische bestelling. Een winkelaankoop is een normale koop, waarbij koop = koop het uitgangspunt is. Ruilen is geen verplichting voor Alternate, maar een service. Wij adviseren u daarom u vóóraf goed te laten informeren door onze verkopers, om eventuele teleurstellingen achteraf te voorkomen.
Heeft u echter toch het verkeerde gekocht? In uitzonderlijke gevallen zijn wij echter bereid om binnen enkele dagen het product om te ruilen, mits deze nog in nieuwstaat verkeert. Houd er rekening mee dat Alternate ten alle tijden zich het recht voor behoudt om een omruiling van producten te weigeren.


Uitgesloten producten:
  • Audio-, video- of datadragers
  • Software
  • Producten die speciaal op maat gemaakt zijn naar uw wensen (bijvoorbeeld een geassembleerde PC)
  • Geopende blister verpakkingen (dit zijn doorzichtige plastic verpakkingen)
  • Notebooks welke open zijn gemaakt (verbroken verzegeling)
  • Processoren
  • Hygiëneproducten

Voorwaarden:
  • Het product moet in nieuw staat zijn, zoals u dit ontvangen heeft in de winkel. Dit wil zeggen: het product moet nieuw in de doos zitten, met alle accessoires en handleidingen compleet. Er mogen geen krassen, deuken of andere vorm van schade op het product of de verpakking zitten. Geen verzegelingen mogen verbroken zijn. Het product mag niet in gebruik zijn genomen
  • U ruilt het product hooguit binnen 7 kalenderdagen

Let op: bovenstaande informatie is gebaseerd op het retourneren/omruilen van een artikel welke in de winkel is aangeschaft.

Wat betekent garantie?

Voor alle artikelen die je bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie. Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten. Voor sommige producten geldt ook een fabrieksgarantie. Deze garantie doet niets af aan de wettelijke garantie.

Na ontvangst van het product zal dit in de regel voor u worden vervangen of gerepareerd zodra het opgegeven defect door onze Technische Dienst is vastgesteld.

Het testen van garantiegevallen is binnen het kader van onze klantenservice kosteloos. We vragen echter uw begrip voor het feit dat wij voor niet-garantiegevallen de kosten voor het testen en eventuele retournering aan u doorberekenen.

Bij defecten na het verstrijken van de garantieperiode ondersteunt Alternate u desgewenst ook. Afwijkende garantiebepalingen van fabrikanten geven wij aan u door, zonder deze echter te kunnen garanderen.

Om de afhandeling van garantieclaims te versoepelen verzoeken wij u, vóór toezending van het defecte product, onze aanwijzingen met betrekking tot retournering door te lezen. Zo helpt u wellicht onnodige kosten te voorkomen en is een snelle afhandeling mogelijk.


Het vervallen van de garantie

Houdt u er rekening mee dat bij mechanische beschadigingen, veroorzaakt door het handelen van de klant, zoals breuk, scheuren, putten, deuken, krassen etc., welke na aankoop zijn ontstaan, uw recht op garantie vervalt. Let u daarom ook op onze aanwijzingen omtrent het onderwerp 'retournering' om beschadiging tijdens het transport te vermijden.


Voorbeelden waarbij de garantie vervalt:

Beschadigde onderdelen van harddisks en andere massa-opslag producten:

Te lange of te dikke schroeven beschadigen bij het monteren de printplaat van harddisks. Afgezien van het feit dat bij zulke beschadigingen de garantie vervalt, kan het kortsluiting veroorzaken en ook schade aanrichten aan andere componenten in uw PC. Ook in dat geval vervalt elke aanspraak op garantie.


Mechanische beschadigingen van producten:

Deuken of verbogen hoeken, in het bijzonder bij harddisks en andere massa-opslagproducten, wijzen op een niet juist gebruik van het product. Mechanisch beschadigde moederborden, processors, geheugenmodules, controllerkaarten etc. worden nimmer omgeruild. Garantie is in dergelijke gevallen uitgesloten.


Defecte componenten door een verkeerde energievoorziening:

Rook- en kortsluitingssporen op componenten (moederbord, harddisk, geheugen etc.) duiden erop dat deze verkeerd aangesloten zijn. Ook in dit geval vervalt de garantie, behalve als de kortsluiting wordt veroorzaakt door een non-conform product.


Beschadigde of verwijderde zegels:

Het verwijderen van aangebrachte zegels, barcodes, waarschuwingen of andere stickers kan invloed hebben op de garantie.


In ieder geval geldt: Bouw alleen zelf componenten in, als u zeker weet hoe u dit moet doen. Bij elk van de hierboven omschreven defecten vervalt onherroepelijk de garantie.


Fabrieksgarantie

Gedurende de garantieperiode, en soms ook daarna nog, bieden sommige fabrikanten services aan die u meer te bieden hebben dan de wettelijke garantie en welke onafhankelijk van de wettelijke garantie wordt geleverd. In het bijzonder bij hoogwaardige producten is dit steeds vaker het geval. Monitoren, printers en digitale camera´s zijn voorbeelden van producten waarvan steeds meer fabrikanten direct aan de eindgebruiker service verlenen. De voorwaarden voor de toegang tot deze service zijn vaak gunstiger dan die bij het verkrijgen van alleen de wettelijke garantie.

Let op: op accu’s wordt een garantietermijn van 6 maanden gegeven.


Let u erop:

In de regel is de fabrikant, of een speciaal voor deze producten door de fabrikant aangewezen servicebedrijf, uw aanspreekpartner voor deze service en niet de verkoper. De afhandeling van garantie verloopt in deze gevallen dan ook direct via de fabrikant of het servicebedrijf. Meer informatie over fabrieksgarantie vindt u in onze aanwijzingen voor directe service van fabrikanten. Door de afhandeling van de garantieclaim direct via de fabrikant te laten verlopen verkort u de tijd dat u uw product moet missen vaak aanzienlijk.

Enkele fabrikanten bieden een fabrieksgarantie die langer is dan de wettelijke garantieperiode. Indien gewenst kunnen wij de afhandeling van een beroep op de fabrieksgarantie van u overnemen. Mocht u van deze mogelijkheid gebruik willen maken, neem dan contact op met onze klantenservice.


Contact informatie klantenservice

Voor vragen over garantiemogelijkheden en technische ondersteuning kunt u terecht bij onze klantenservice.

Telefoon: +31 (0)180 44 08 44
E-Mail: klantenservice@alternate.nl

Hieronder vindt u de prijzen van de door onze technische dienst geleverde services. De genoemde prijzen zijn standaard prijzen. Mocht de situatie dat rechtvaardigen dan zullen wij met u over de te betalen prijs vooraf overleggen. Aan de prijslijst kunnen geen rechten worden ontleend. De door ALTERNATE samengestelde systemen worden op het geheugen na niet aangepast.

Zelfbouwsysteem1, 2 Alternate Systeem1, 2 (Buiten 2 jaar garantie)
Diagnosekosten € 50,- € 25,-
Arbeidskosten per kwartier (met een maximum van 5 kwartier) € 25,- € 25,-
Handeling Kosten
Inbouwen en installeren component3 in een door ALTERNATE geassembleerd systeem binnen garantie Gratis
Inbouwen en installeren component3 in zelfbouw systeem of een door ALTERNATE geassembleerd systeem buiten garantie € 25,-
Inbouwen component notebook4 € 25,-
Vervangen moederbord, processor, koeler of voeding € 50,-
Mini assemblage5 € 25,-
Reiniging compleet systeem6 Gratis
(Her)Installatie Windows7 € 50,-
BIOS update8 € 25,-

* Systemen welke door Alternate zijn geassembleerd, beschikken over een garantietermijn van twee jaar op de assemblage.
Onderzoeks- en reparatiekosten zijn kosteloos1 binnen deze termijn.
* Voor custom watergekoelde systemen gelden afwijkende prijzen en dient u contact op te nemen met onze klantenservice.

  1. Alternate wijst nadrukkelijk elke aansprakelijkheid af voor enige schade aan eigendommen van de klant of derden, welke het gevolg zijn van defecten die reeds aanwezig waren op het moment van aanbieden het product. Het feit dat een product ter test wordt aangesloten door een medewerker van Alternate doet hieraan niets af. Dit geldt ook voor enig defect welke wordt aangetroffen en zijn oorzaak vindt in het ondeskundig handelen van anderen dan Alternate medewerkers. Over het algemeen gevat onder de term ‘user abuse’ (gebruikersschade).
    Bij het constateren van user abuse zullen er mogelijk kosten in rekening gebracht voor eventueel herstel van het artikel.
  2. Defect gebleken componenten welke nog binnen de garantietermijn vallen, komen terecht in een garantietraject.
  3. Harddisk, SSD, DVD/Blu-ray speler, controllerkaart, geheugenmodule(s), grafische kaart, geluidskaart, netwerkkaart of TV kaart.
  4. Harddisk, SSD of geheugenmodule(s) in ALTERNATE notebooks. Andere merken enkel in overleg met onze technische dienst.
  5. Assemblage van moederbord, processor, koeler en geheugenmodule(s).
  6. Indien geassembleerd door ALTERNATE en binnen garantie.
  7. Alleen Windows 7, Windows 8 en Windows 10 worden ondersteund. Om een (her)installatie uit te voeren is de licentiecode benodigd. De software dient te zijn aangekocht bij ALTERNATE.
  8. Wanneer u het moederbord en de processor op hetzelfde moment bij ons aanschaft, zal de BIOS update kosteloos worden uitgevoerd. Hiervoor dient u contact op te nemen met onze klantenservice.

Heeft u vragen over garantiemogelijkheden? Dan kunt u terecht bij onze klantenservice.

Telefoon: +31 (0)180 44 08 44
E-Mail: klantenservice@alternate.nl

Alternate.nl maakt op haar website gebruik van functionele en analyserende cookies. Als je doorgaat op onze website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie vind je in onze privacyverklaring .